Segment umělé inteligence se pro všechny technologické firmy stává strategicky důležitou oblastí. Jejich společným znakem je snaha mít svůj software co nejchytřejší.

Výjimkou samozřejmě není ani Apple. Ten na podzim koupil startupy z oblasti umělé inteligence Perceptio a VocalIQ. A ani na začátku roku ho akviziční chutě neopustily.

Hned v prvním týdnu nového roku totiž potvrdil, že se dohodl na koupi startupu Emotient, který se zabývá rozpoznáváním emocí dle toho, jak se zrovna tváříte. Koho tedy vlastně „jablíčkáři" koupili?

Vlastní technologie

Startup Emotient byl založen v roce 2008 v kalifornském San Diegu a od svého začátku vyvíjel software na čtení emocí, v rámci čehož si nechal zapsat i několik patentů.

Firma doposud získala od investorů zhruba osm milionů dolarů, přičemž svou důvěru v podobě financí do něho vložil i fond Intel Capital. Ten v Česku dobře známe, v minulosti investoval například do e-shopu Mall.cz a peníze předloni „poslal" i firmě GoodData podnikatele Romana Staňka. Emotient nechával pod pokličku svého vývoje nahlídnout veřejnost pomocí blogu na svých webových stránkách, který ale byl po oznámení akvizice Applu smazán, informovala americká televize CNBC.

Společnost tam předtím psala, že na učení počítačů rozpoznávat emoce z mimiky obličeje pracuje ve formě crowdsourcingu tým lidí, kterému denně projde pod rukama až 100 000 fotografií obličejů a oni k nim přiřazují dané emoce.

To je způsob, který „rychle přetváří lidskou inteligenci v umělou inteligenci", uvedl Emotient ve své tiskové zprávě loni v květnu.

Otřepaná prohlášení

Firma Apple však není k akvizici vůbec sdílná. Cena celé transakce zůstává tajemstvím, jasné není ani to, na co přesně chce Tim Cook kalifornský startup použít.Firma se sídlem v americkém Cupertinu k tomu vydala již několikrát ohrané prohlášení: „Apple čas od času koupí menší firmu a obecně nesdělujeme naše záměry nebo plány," citoval ji zpravodajský web Time.com.

„Je nemožné říct, jak přesně plánuje Apple využít technologie Emotientu. Ale už je snadnější odhadnout, jak Apple může začlenit tuto technologii do svých produktů," dodal server Time.com.

Více možností

Produkt Emotientu je zatím využíván zejména v reklamním průmyslu. Obchodníci totiž potřebují znát reakce zákazníků na jakékoliv novinky, které nabízejí – ať už na internetu, nebo ve výlohách svých provozoven. Uplatnění ale nachází i v Apple tedy může Emotient využít ve svých obchodech a zjišťovat tak okamžité reakce zákazníků na nové produkty a reklamy. Například integrace produktu Emotientu do telefonů iPhone by znamenala, že smartphone vidí vaše reakce při jeho používání. Nejde přitom o zachycení vašich snímků, ale emocí. „Soukromí je něco, s čím musíme nakládat velmi opatrně," uvedl šéf analytiků společnosti Gartner Tuong Huy Nquyen.

Inženýři Applu by mohli díky této technologii dle ohlasů uživatelů reagovat změnou designu či uživatelského prostředí iPhonu. Kamerový software, který dokáže přečíst detaily mimiky, také může stát za vznikem propracovanějších fotoknihoven na iPhonu. Vyhledávání fotografií tak snadno může být založeno spíše na osobách a objektech než na datu a lokaci, kde byl snímek pořízen.

Výzva = chytré vozy

Jen kvůli tomu ale tento startup zřejmě Apple nekupoval. Emotient se mu může hodit i u budoucích produktů. Loni se čile začalo spekulovat o tom, že Apple vyvíjí svůj autonomní vůz. Ať už je pravda jakákoliv, faktem je, že z vozů se pomalu začínají stávat počítače (viz další text v tomto čísle Dotyku BYZNYS o Tesle, pozn. red.). A Emotient se už několik let dívá i do tohoto segmentu, což dokazuje i na jednom svém promovideu. Naznačil v něm, jak by mohla být technologie startupu při řízení vozu využita. Například když software zaznamená, že se u řízení mračíte či jste naštvaní, většinou to bude mít spojitost se zácpami nebo neblahým stavem vozovky.

Díky Emotientu by vám mohla navigace v palubním počítači (nebo v případě Applu virtuální asistent Siri) vyhledat a navrhnout alternativní objízdné trasy. Software pak také může zamezit mikrospánkům za volantem. Možností využití napříč obory ale bude více, jen o nich nyní netušíme. A nakonec to může být také tak, že Apple koupil kalifornský startup jen kvůli lidem, kteří v něm pracují, a jejich znalostem. Ale Emotient není jedinou akvizicí Applu v oblasti umělé inteligence a všechny tyto střípky se nakonec mohou poskládat do něčeho opravdu velkého.

„Věříme, že nedávný vstup Applu do tohoto prostoru naznačuje, že se firma připravuje na další rozvoj výpočetní techniky," napsali analytici firmy Piper Jaffray.

Všichni do boje

Umělá inteligence ale nezajímá jen Apple, ať chceme, nebo ne, je to nevyhnutelná budoucnost. „Nakousnuté jablko" na tomto poli soupeří hlavně s Googlem, respektive s holdingem Alphabet.

„Na Apple je ale pohlíženo tak, že ve schopnostech týkajících se oblasti umělé inteligence pokulhává za Googlem a Facebookem," píše server televize CNBC. Například Facebook již dlouho využívá technologii pro rozeznávání obličejů, se kterou se můžete setkat při označování přátel na fotkách na této síti. A chce ji dál rozpracovávat. A každá z významných firem z oboru IT vyvíjí svého virtuálního asistenta, viz tabulka.

Tady je třeba vrátit se opět k Facebooku. Jeho šéf – mimochodem ještě téměř čerstvý otec – totiž na začátku týdne na své síti uvedl, že si pro tento rok dal předsevzetí naprogramovat osobního virtuálního asistenta, který mu bude pomáhat s chodem domácnosti. „Naprogramovat to by pro mě měl být zábavný intelektuální úkol," napsal Mark Zuckerberg. Teď je jen otázkou, jak „lehkým" úkolem bude umělá inteligence a s ní spojená virtuální a rozšířená realita pro ostřílené týmy profesionálů, které sedí kdesi v utajovaných laboratořích.