Při volbě prázdninového bydlení postupují tuzemští zákazníci podobně jako při koupi nemovitosti. Zajímají je nejprve fotografie a detailní popis ubikace. Více než čtvrtina respondentů pak musela někdy řešit reklamaci dovolené, protože ubytování ve skutečnosti neodpovídalo uvedeným informacím.

Klienti se podle průzkumu Raiffaisen stavební spořitelny již nerozhodují podle katalogů cestovních kanceláří. Vycházejí nejraději z portálů shromažďujících informace o ubytovacích zařízeních, jako jsou například Booking nebo Trivago. K oblíbeným stránkám patří také Airbnb s nabídkou ubytování v soukromí. Když jde o dovolenou v zahraničí nebo v tuzemsku, vyhledává informace přes weby 56,8 procenta Čechů.

Na srovnávacím portálu ubytování si zájemce o dovolenou může jednoduše navolit cílovou destinaci, termín i cenovou relaci, v níž by se ubytování mělo pohybovat. Právě cenu považuje třetina respondentů za druhý nejdůležitější faktor.

O finálním výběru rozhodují především fotografie a popis pokojů, vybavení či dalších služeb. „Internet nabízí mnohem více prostoru na prezentaci a lidé si tak mohou udělat o prostředí, kde se chystají strávit dovolenou, lepší obrázek. Mají možnost dopředu si prohlédnout a podrobně přečíst, jak bude jejich bydlení vypadat. Při výběru svého ubytování na cestách tak postupují vlastně velmi podobně jako při nákupu nemovitostí,“ řekla Lenka Molnárová z Raiffeisen stavební spořitelny.

Údaje od poskytovatele ubytování nejsou jediným podkladem pro rozhodování o ubytování na cestách. Lidé si mohou prostřednictvím Google Maps či jiných aplikací prohlédnout obrázky lokality, v níž se vybraný hotel nachází, blízkých pláží či zajímavých míst v okolí.

Ne vždy ale člověk dostane opravdu to, za co si zaplatí. Ubytování na dovolené již reklamovalo 27,2 procenta respondentů. Zhruba polovina těchto reklamací se týkala nekvalitního ubytování či vybavení pokoje nebo apartmánu. Lidé dále reklamovali kvalitu služeb (31,1 procenta) a stravy (17,8 procenta).

„Pokud s ubytováním nejste spokojení, řešte to s personálem na recepci či s vedením hotelu ihned po příjezdu. Mnoho lidí si reklamaci nechává až na návrat domů a dovolenou si zbytečně pokazí tím, že ji stráví tam, kde jim to nevyhovuje. Přitom hotel může mít volný pokoj lépe odpovídající vašim představám, který vám může nabídnout,“ dodala Molnárová.