Kina hlásí rekordní rok. Diváky jim neodvedl ani Netflix

2. leden 2019 četba na 2 minuty
Kino Alfa.

Kino Alfa.

Foto: MDK Sokolov

Filmový průmysl zase kvete. Američtí producenti a distributoři se chystají prohlásit loňský rok za rekordní. První čísla nasvědčují tomu, že se jim podařilo vrátit diváky do kinosálů. A to navzdory ataku silného soupeře, společnosti Netflix, jež během roku úspěšně nabírala platící on-line diváky.

Po dlouhé době se na úspěšných výsledcích podílejí i severoamerická kina. Studia čekají z jejich kas poprvé v historii výdělek téměř přes 11 miliard dolarů.

Bodovaly komiksy i sci-fi

Podle amerického filmového časopisu Variety se o to zasloužily kvalitní komiksové adaptace, sci-fi a úspěšné sequely známých příběhů. Avengers a Jurským parkem počínaje a Černým panterem či Tichým místem konče.

Za nárůst o sedm procent oproti předchozímu roku lze u Disneyho děkovat hlavně snímku Avengers: Infinity War, v Universalu Jurskému parku: Zánik říše, ve Foxu pak Deadpoolovi 2. Záslužné body sbíraly ale také tzv. plíživé hity, jež se hrály delší dobu a udělaly čísla postupně. Třeba mrazivá sci-fi Johna Krasinského Tiché místo (Paramount) o rodině přežívající na Zemi, kterou ovládli vetřelci reagující ničivě na sebemenší zvuky. Nečekaný úspěch slavil i remake muzikálu Zrodila se hvězda studia Warner Bros, kde se po boku Bradleyho Coopera blýskla v hlavní ženské roli – a to nejen pěvecky – Lady Gaga. Důstojně tak převzala štafetu po Barbře Streisand, která hrála stejnou roli ve filmu z roku 1976.

Velkým hitem v USA byl Černý panter, jenž vydělal studiu Marvel 700 milionů dolarů a stal se v domácím žebříčku třetím nejúspěšnějším filmem v jeho historii. Celosvětově se jeho čísla blíží až k 1,3 miliardy dolarů a možná dosáhne i na Oscara.

Také u nás – podle předběžných čísel – bodovaly Avengers, Deadpool a Jurský park.

Mladí stále v kinech

Přes 64 procent diváků tvořilo vloni publikum ve věku 18 až 44 let. Variety zdůrazňuje pozitivní jev, že mladí stále chodí do kin. Netflix láká na kvalitní projekty i výhody domácího „kina“, nic-méně mileniálové nadále vyhledávají podívanou v šeru sálů. A to i přesto, že v řadě míst byla návštěva kina v loňském roce dražší než rok předtím. V amerických kinech stoupla cena lístku přes léto dokonce o 40 procent. Týká se to ovšem hlavně velkých měst jako New York nebo Los Angeles, ekonomicky slabší státy a kina v menších obcích nabízela promítání levněji.

Optimismus panuje i u nás. Nejvíce se českému publiku líbila Bohemian Rhapsody, jež koncem roku prolomila hranici milionu diváků.

FOTOGALERIE

Hlediště Metra 70 praská při Bohemian Rhapsody doslova ve švech Hlediště Metra 70 praská při Bohemian Rhapsody doslova ve švech Hlediště Metra 70 praská při Bohemian Rhapsody doslova ve švech