Jen ve stručnosti si připomeňme, k čemu došlo: minulý čtvrtek se ve skladu internetového rozvozce potravin Rohlík.cz objevila cizinecká policie, která odvedla pětaosmdesát ukrajinských pracovníků s polskými vízy. Ti totiž podle ní pracovali v rozporu s platnou českou legislativou. Zakladatel a většinový vlastník e-shopu Tomáš Čupr poté obvinil policii z estebáckých praktik a uvedl, že bez zaměstnávání zahraničních pracovníků se nedá provoz podobného podniku zvládnout, protože Češi se na podobnou práci nehlásí.

K námitkám, že hlavním důvodem k nezaměstnávání Čechů je to, že nejsou ochotni pracovat za tak nízké mzdy jako Ukrajinci, Rohlík.cz sdělil, že pracovníky platí polská firma, která je dodává, přičemž výši jejich platů si vedení Rohlíku údajně ověřilo. "Mluvíme s nimi, proto víme, že konkrétně u nás mají pracovní podmínky dobré. Hrubá mzda pracovníka polské firmy se pohybuje okolo 20 zlotých za hodinu, to je zhruba 3200 zlotých měsíčně, tedy 19 944 korun. To víme, protože jsme se na tuto informaci ptali," uvedl Rohlík.cz na svém firemním blogu, kde se začal kauze věnovat.

Současně zde obhajoval platnost polských víz pro práci v Česku: Rohlík.cz využil podle svého vyjádření paragraf 98 zákona o zaměstnanosti, který umožňuje legální dočasnou práci, spor se ale vede o interpretaci tohoto ustanovení: zjednodušeně řečeno cizinecká policie rozporuje, že zadržení pracovníci Rohlíku přijeli do této firmy jen vykonat na maximálně 90 dní objednanou službu, což je přesně to, co by jim jejich vízum povolovalo.

Podle Čupra mohou podobným přepadovým kontrolám čelit i další e-shopy, přičemž tyto kontroly mohou mít pro jejich podnikání likvidační důsledky. bez agenturních zaměstnanců se totiž neobejde téměř žádný e-shop, což potvrdili Dotyku i zástupci konkurenčních rozvozových služeb. Problémů se ale neobávají a ani se netají expanzními plány.

Schází vám Rohlík? dloublo si Tesco

Obchodní řetězec Tesco, který provozuje vedle kamenných obchodů také vůbec nejstarší českou rozvozovou službu Potraviny online, se hned v sobotu připomněl zákazníkům ve svých obchodech reklamou se sloganem Schází vám rohlík?, kterou si očividně dloubl do konkurentových potíží. "Sociální média a marketing spojený se sociálními médii má být úzce spojený s tématy, která jsou aktuální, zákazníka zajímají a vyvolávají společenskou diskusi. Naše reakce byla přesně tímto typem komunikace: reagovala na aktuální téma s cílem všeobecnou diskusi rozpoutat," uvedl pro Dotyk.cz marketingový manažer pro e-commerce a digitální média Tesco ve střední Evropě Peter Koubek.

Tesco podle něj uplatňuje v dovozu potravin otevřený provozní model, kdy se jeho zaměstnanci online prodeje potravin volně pohybují po prodejní ploše Tesco obchodů nakupují mezi běžnými zákazníky. "Je tak garantováno například zachování teplotního řetězce. O tomto řešení našeho obchodního modelu se nebojíme otevřeně komunikovat," uvedl Koubek. Podle něj se v provozu obchodního řetězce žádný zákrok cizinecké policie nikdy nekonal.

"Máme nastavený kontrolní systém, abychom těmto problémům předcházeli. U našich zaměstnanců ze třetích zemí (mimo EU) požadujeme české podklady - zaměstnaneckou kartu, případně povolení k pobytu a pracovní vízum. U kmenových zaměstnanců tudíž tento problém nevznikne. V rámci provozu spolupracujeme pouze s českými agenturami, které nemáme ze zákona právo kontrolovat," uvedl Koubek.

Na otázku, zda může mít zásah cizinecké policie v Rohlíku nějaký obecný dopad na trh online rozvozových služeb v Česku, odpověděl, že služba dovozu potravin je přidanou hodnotou pro zákazníka, a proto nemůže být z principu zdarma. "Zásah policie je vyvrcholením současné krize na pracovním trhu a velkého konkurenčního tlaku, kdy některé agentury mohou jít až na, nebo za hranici platné legislativy," řekl Koubek.

Košík chce do Polska

Od dubna 2015 existuje v Česku také online rozvoz potravin Košík.cz,, který založil podnikatel Jakub Šulta a využil pro něj logistické zázemí obchodů JIP bratří Plšků (současnými spoluvlastníky Košíku jsou vedle Šulty bývalý majitel Auto Kelly Josef Koller, výrobce krmiva pro psy značky Brit Pavel Bouška a dva menší investoři). Podle Šulty zažil Košík.cz kontrolu cizinecké policie zatím dvakrát a pokaždé jeho pracovníci "prošli".

"Myslím, že podobný problém řeší každá logistická firma v Česku, protože na českém trhu prostě není dost pracovníků," zmínil Šulta stejnou potíž jako Koubek i Čupr. Podle něj tak situace nemá jiné řešení než to, že si každá firma bude hlídat, aby zaměstnávala lidi s platným pracovním povolením a všemi doklady.

Na aktuální kauzu Rohlíku Košík.cz podle Šulty nereagoval. V současnosti se zabývá především expanzními plány. Loni v prosinci spustil Košík.cz rozvozy do dosud nezavážených regionů, konkrétně do Chomutova, Mostu, Frýdku-Místku, Ostravy, Havířova, Karviné, Bohumína, Přerova, Prostějova a Olomouce (konkurenční obchody se soustředí především na Prahu a Brno a okolí, popřípadě Pardubice, Hradec Králové a Plzeň). Letos Košík.cz připravuje podle Šultova vyjádření pro Dotyk.cz poprvé expanzi do zahraničí, konkrétně do Polska.

Kolonial jde do B2B segmentu

Také internetový rozvozový obchod s potravinami Kolonial.cz, který v polovině roku 2015 spustila společnost E-commerce Holding, spoluvlastněná skupinou Rockaway Jakuba Havrlanta a firmou Czech Media Invest Daniela Křetínského a Patrika Tkáče (v současnoti patří do skupiny Mall Group), zaměstnává agenturní lidi.

"Zaměstnávání agenturních zaměstnanců je v případě špiček, kdy doplní naše stálé zaměstnance, nutností. Je to stanadardní možnost, jak bez dopadu na klienta zajistit odpovídající kvalitu naší služby. Na základě smlouvy s pracovní agenturou (jde o jednu z největších personálních agentur na trhu) a dlouhodobé zkušenosti, potvrzené i bezproblémovými kontrolami, důvěřujeme tomu, že naši zaměstnanci mají všechny dokumenty v pořádku. Základní prověřování před nástupem do skladu je pak samozřejmé a vždy mimo jiné u všech osob vyžadujeme a máme zdravotní průkazy. Stávající opatření se nám jeví i za dané situace jako plně dostačující," uvedl marketingový ředitel Kolonial.cz Ondřej Tomeš (zde se hodí dodat, že i Rohlík.cz argumentuje tím, že všichni jeho pracovníci včetněn zadržených měli zdravotní průkazy, vydané českým lékařem).

Také Kolonial.cz řeší aktuálně své posílení na trhu, kde se chystá konkrétně do B2B segmentu. Své postavení chce totiž posílit zejména v oblasti velkých zásobovacích nákupů. A to nejen domácností, ale i firem. V březnu tak zavedl takzvané dynamické naceňování, jež má u vybraných výrobků snižovat s narůstajícím množstvím cenu za kus.

"V blízké budoucnosti pak Kolonial zjednoduší a zrychlí nákupy pomocí nabídky automatického doplňování košíku v případě docházejících potravin nebo rychlých asistovaných nákupů s pomocí botů," slibuje Tomeš. Kolonial funguje v Praze, středních Čechách, Plzni a na Rokycansku, v Hradci Králové, na Pardubicku a Chrudimsku, v Ústí nad Labem, na Teplicku a v Liberci.