Život čtyřiadevadesátileté Florence Swansonové je orámován vozy Ford Model T a Tesla Model S. Nyní si Florence vyzkoušela vozidlo firmy Google, která na počátku svého podnikání prorazila s internetovým vyhledávačem.

Technologická firma doufá, že se uchytí i na automobilovém trhu se svým konceptem samořiditelných vozů. Florence, poté co vyhrála soutěž kreseb pro vozy Google, se stala nejstarší „řidičkou" autonomního vozítka. „Nežijete skutečně, dokud se nesvezete v jednom z těchto aut," neskrývá nadšení (ne)řidička z texaského Austinu po půlhodinové jízdě. „Nikdy bych nevěřila, že auto umí mluvit. Cítila jsem se naprosto bezpečně," řekla Florence pro Bloomberg Businessweek.

Bez auta to nejde

Google nyní sází na sentiment starších lidí, kteří by s postupujícím věkem mohli být pro autonomní mobilitu klíčovým faktorem. Už nyní žije ve Spojených státech přes 43 milionů lidí, kteří jsou starší 65 let, a každým dnem do této kategorie přibude dalších 10 tisíc Američanů.

Pro výrobce autonomních vozů tvoří ideální segment (nejen) na americkém trhu, protože 79 procent z nich žije v předměstských oblastech nebo na venkově. Návštěva lékaře, přátel, nebo nákup je pro ně bez vlastního auta nemyslitelná.

„Poprvé v historii budou starší lidé lídry ve využívání nové technologie," uvedl k budoucímu trendu Joseph Coughlin, ředitel laboratoře AgeLab technologického institutu v Massachusetts (MIT). „Mladší lidé měli jako první v rukou chytré telefony, nyní to budou lidé starší 50 let, kteří budou jako první využívat chytré autonomní vozy."

Mobilita pro neřidiče

John Krafcik, vedoucí manažer projektu samořiditelných vozů u Google, je velkým propagátorem toho, aby vozy využívala nejstarší generace.

Jeho matce je 96 let a podobně jako Florence se musela před více než deseti lety rozloučit s řidičským průkazem kvůli věku. To v USA prakticky znamená sociální izolaci a ztrátu svobody.

„Mobilita bude otevřena milionům lidí po celém světě, kteří nemají privilegium řidičského průkazu," neskrývá velká očekávání od autonomních vozů Krafcik.

Automobilky cílí na staré

Také vývojáři u zavedených automobilek, jako je třeba Ford, začínají pracovat na vylepšeních pro starší řidiče. Například na brýlích, které zlepší orientaci řidičů nebo speciálních rukavic pro řízení, které redukují nutnost citlivosti v prstech a sílu v rukou potřebnou pro ovládání automobilu.

Japonská Toyota zase vydala už miliardu dolarů na výzkum umělé inteligence a autonomních systémů do aut, které mají zamezit dopravním nehodám způsobených chybami starších řidičů.

Podle Gilla Pratta, který vede výzkumnou divizi Toyota Research Institute, by se mělo o autonomních strojích uvažovat také v rovině toho, že se lidé budou chtít někam dostat a stroje s umělou inteligencí jim to umožní.

Smrtelné nehody

Jak američtí řidiči stárnou a najezdí více kilometrů než dříve, dochází u nich nejčastěji k vážným dopravním nehodám.

U řidičů starších 85 let je nejvyšší míra smrtelných nehod, uvádí analýza amerického ministerstva dopravy. Je to způsobeno tím, že starší tělo je křehčí a více náchylné k dalším zraněním. Proto starší lidé rádi využijí nové technologie, pokud jim to přinese jasné výhody, tvrdí Couglin z AgeLab.

Pro výrobce autonomních vozů bude ale marketingovým oříškem starším lidem autonomní auto skutečně prodat, protože novým technologiím tolik nevěří, jako mladší generace, upozornil Bloomberg Businessweek.

Nemluvě o tom, že superchytré a autonomní auto nebude zrovna levné.

Pokecat si s taxikářem

Příkladem může být June Rabenová, které je 86 let. Před rokem přestala řídit automobil po těžké nehodě. Nyní využívá službu firmy Uber Technologies, která mimochodem také pracuje na vlastním projektu autonomních taxíků.

„Vždy jsem se považovala za člověka, který se dívá dopředu. Ale nejsem připravena na technologii, že budu jediná ve vozidle," prohlásila čiperná paní žijící ve floridském městě Miami Beach. Navíc – jak dodala – oblíbila si možnost, že si může popovídat s řidiči taxislužby Uber.

„Pokec" se živým řidičem zatím žádný autonomní vůz neumí nahradit. Jejím vnoučatům už ale společnost umělé inteligence bude muset stačit. „Garantuji vám, že mých 15 vnoučat a 10 pravnoučat bude jezdit roboty řízenými auty, až tu nebudu."