"Stahujeme naše reklamy z Youtube i z ostatních platforem Googlu. Až příliš často se tam ocitají v sousedství hlásání nenávisti a podpory terorismu."

Zhruba takové prohlášení vydali koncem minulého týdne někteří z největších amerických i mezinárodních zadavatelů reklamy, konkrétně automobilový výrobce General Motors, řetězec diskontních obchodních domů Walmart, nápojový gigant Pepsico a mezinárodní kabelová televize FX Networks.

K témuž kroku už dříve přistoupili výrobce hygienických a zdravotních potřeb Johnson & Johnson a američtí mobilní operátoři Verizon a AT&T. Protest podpořila i americká asociace národních zadavatelů reklamy. Uvedl to mezinárodní časopis o reklamě a marketingové komunikaci Advertising Age.

„Prioritou značek je neubližovat, a to platí i pro značky, které pro svou propagaci volí digitální reklamní platformy. Zadavatelé musí pověst svých značek chránit a všichni mediální partneři by to měli chápat," uvedla ve svém prohlášení americká zadavatelská asociace.

Zadavatelé teď apelují na Google, aby rychle zjednal nápravu, přičemž deklarují, že se pak zase vrátí.

"Jsme hluboce zklamáni, že se některé z našich značek ocitají v sousedství urážlivých videí nebo videí, která propagují nenávist," uvedla ve svém prohlášení Pepsico. Firma se podle tohoto prohlášení rozhodla stáhnout své reklamy ze všech nevyhledávacích platforem Googlu, dokud ten nezajistí, že se podobná situace už nebude opakovat.

Podobně zareagovaly i ostatní protestující zadavatelé. Firma General Motors oznámila, že stahuje všechny své reklamy z Youtube, dokud Google nezačne dodržovat její standardy pro práci se značkou, kabelovka FX Networks a řetězec Walmart se podobně jako Pepsico rozhodly zrušit své reklamy ve všech médiích patřících Googlu s tím, že věří, že Google vyřeší tuto situaci tak rychle, jak je to jen možné.

Mluvčí Googlu zatím jen vydal prohlášení, že svou reklamní politiku intenzivně přezkoumává a plánuje zavést změny, které značkám zajistí větší kontrolu nad tím, kde se jejich reklamy objevují.

Podle tržních analytiků ale poslední rozhodnutí zadavatelů Google zatím vážněji nepoškodilo. Cena akcií jeho mateřské společnosti Alphabet sice během minulého týdne klesla zhruba o čtyři procenta, ale konkrétně v pátek, kdy zadavatelé oznámili svůj krok, jen o méně než 0,4 procenta.