Založit e-shop může de facto každý, kdo si pořídí či pronajme potřebnou platformu. Často pak lidé za pár dní či týdnů zjistí, že to není zase tak jednoduché. Z veřejně dostupných údajů za poslední roky je patrné, že rostoucí trend sice pokračuje dále, i když už ne takovým tempem jako v předchozích letech. Například v roce 2014 bylo v Česku 37 200 e-shopů, o rok dříve jich bylo o 200 méně, v roce 2012 jich bylo 34 tisíc, v roce 2011 bylo číslo ještě o devět tisíc nižší.

Konec boomu

Dá se tak říci, že hlavní boom už je pravděpodobně za námi. Každopádně e-shopy už nevznikají doslova jako houby po dešti, protože situace na trhu se mění a konkurence je velká. Většina z 37 tisíc e-shopů nemá šanci dobře fungovat, ale přesto je majitelé drží na trhu a bojují, nebo jen přežívají. E-commerce je šíleně rychlý obor. Konkurence na českém trhu, který patří mezi nejdynamičtější na světě, je obrovská. Na každých 245 obyvatel připadá jeden e-shop. Nejhorší je, když e-shop nezkouší, netestuje, neinovuje, nesledujte trendy, nezapíná, nevypíná...

Konsolidace na obzoru?

Kdo si myslí, že vystačí s tím, s čím začínal, musí počítat s tím, že konkurence se rozvíjí a zákazníci jsou náročnější a rozmazlenější. Nikde není snazší přejít ke konkurenci, než na internetu. Opět se zvednou hlavně ti silní. Ti budou ještě více marketovat a zvyšovat ceny například v aukčních PPC (pozn. platba za kliknutí) a RTB (pozn. on-line aukce v reálném čase) systémech. Takže kdo byl malý a nevýznamný, ten bude mít jen minimální šanci svůj vývoj zvrátit. Aktuální trend v kopírování téměř čehokoli ze zahraničí k nám se taky jednou vyčerpá. Že by to byl ten pravý signál, aby se česká
e-commerce scéna trochu pročistila a zkonsolidovala? Uvidíme.