Postavil Ameriku na kola. První Ford model T byl vyroben před 110 lety

27. září 2018 četba na 8 minut
Ford model T z roku 1910.

Ford model T z roku 1910.

Foto: volné dílo: Harry Shipler/wikimedia.org

/VIDEO/ Když přesně před 110 lety vznikl první sériový vůz Ford model T, nikdo nečekal, že se zlatým písmem zapíše do dějin automobilismu. Cenově dostupné auto, přezdívané Plechová Líza, však doslova postavilo Ameriku na kola. V roce 1999 byl model vyhlášen Automobilem století a rok později byl jeho pohon zařazen mezi 10 nejlepších motorů století.

FOTOGALERIE

Ford model T z roku 1910. Ford model T z roku 1914 Australský Ford model T

Jeho tvůrce, budoucí automobilový průmyslník Henry Ford, se narodil uprostřed Americké občanské války, 30. července 1863, na farmě Greenfield Township v Michiganu v rodině poměrně zámožného farmáře. Čekalo se, že jako nejstarší syn farmu převezme. Mladý Henry však nenáviděl tvrdou práci a dřinu v zemědělství. „Nikdy jsem nechoval žádnou zvláštní lásku k farmě. Byla to matka na farmě, co jsem miloval,“ napsal po letech.

Už od dětství byl fascinovaný vším mechanickým a v okolí si získal pověst zdatného opraváře hodinek. V šestnácti letech odešel z domova do Detroitu, aby se zde u firem James Flower & Bros a Detroit Dry Dock vyučil zámečníkem. Po vyučení se v roce 1882 vrátil na rodnou farmu a později získal místo ve společnosti Westinghouse jako opravář parních strojů.

V roce 1891 nastoupil jako inženýr do společnosti Edison Illuminating Company a poté, co byl o dva roky později povýšen na hlavního inženýra, měl dost času a peněz, aby se zaměřil na své vlastní experimenty s benzínovými motory.

Na Štědrý den 1893 úspěšně otestoval na kuchyňském dřezu vlastnoručně postavený jednoválcový motor. V červnu 1896 pak dokončil svůj první automobil Ford Quadricycle s výkonem čtyři koňské síly a maximální rychlostí 32 kilometrů za hodinu.

Prorazil až napotřetí 

Po třech neúspěšných pokusech o rozjetí automobilového podnikání založil s několika společníky v roce 1903 společnost Ford Motor Co. K dispozici měl vypůjčených 28 tisíc dolarů, dva soustruhy, dvě vrtačky, hoblovačku, brusku a kovářskou výheň. 

Prvním automobilem nově založené automobilky byl v roce 1903 Ford model A s plochým dvouválcovým motorem o výkonu osm koňských sil a třístupňovou převodovkou. Společnost přitom utratila skoro celý svůj počáteční kapitál, ještě než byl vůbec prodán první vůz. V bance z původních 28 tisíc dolarů v tu dobu zbývalo posledních 223 dolarů a 65 centů.

Od roku 1903 do roku 1908 pak Ford postupně nabídl modely B, C, F, K, N, R a S, ale stále to nebylo to Henryho vysněné auto. Ve své knize Motor Memories z roku 1947 popsal obchodník Eugene W. Lewis svou konverzaci s Fordem v roce 1905. Oba muži spolu tehdy diskutovali o rozvíjejícím automobilovém průmyslu.

„Chystám se vyrobit motorové vozidlo, které bude světlé, silné a čisté, aby ho mohly řídit i ženy. A bude mít dostatek síly, aby mohlo dělat jakoukoli práci. Bude se prodávat tak, že každý, kdo může vlastnit průměrného koně a bryčku, si bude moct dovolit vlastní auto,“ prohlásil tehdy Ford o svém vysněném budoucím modelu T.

PŘEDCHOZÍ ČÁST
Část 1/2
DALŠÍ ČÁST