Vypadá to, jakoby firmy působící na českém trhu spustily se začátkem podzimu soutěž o to, která ve své reklamě ukáže riskantnější a nebezpečnější řidičské chování - a bude se přitom tvářit, že takový způsob jízdy je úplně v pořádku.

Emco: Nejméně tři přestupky v jednom

Český výrobce cereálií Emco uvedl 1. listopadu na svých facebookových stránkách i na svém Youtube kanále opravdu zvláštní reklamní spot. Nepřipoutaný řidič "firemního kamionu" v něm veze čokoládu, přičemž řídí kamion jen jednou rukou - protože v druhé drží mobil a mluví do něj. Páchá tak hned dva vážné dopravní přestupky - za nepřipoutání se hrozí v Česku bloková pokuta až dva tisíce korun a přidělení tří trestných bodů, za telefonování za jízdy bez handsfree bloková pokuta tisíc korun a další tři trestné body. A to reklama teprve začíná.

Zdroj: Youtube

V páté vteřině přichází další riziková situace - řidiči se totiž protrženou plachtou vysype na silnici zcela nezajištěný náklad. Podle starší statistiky Policie České republiky z roku 2014 je právě tento faktor nejčastější technickou příčinou bouraček nákladních aut, a z toho důvodu představuje na silnici skutečné nebezpečí.

Ne tak v reklamě Emka - z náklaďáku se totiž vysypou velké kusy čokolády, což je podle marketingového oddělení naopak důvod k radosti. K autu se proto ze všech stran sbíhají rozesmáté děti z okolních pískovišť (což mimochodem činí předchozí telefonování za jízdy ještě nebezpečnější, protože řidič si tak očividně počínal v místě se zvýšeným výskytem dětí), nadšeně sbírají čokoládu, a přestože ji právě sebrali ze silnice, rovnou ji také jedí, čemuž řidič přihlíží se shovívavým úsměvem. Že je reklama nezvládnutá i produkčně a na kusech "čokolády" je jasně vidět, že byly vyrobeny z polystyrenu, je už jen detail.

Firma Emco, jež se za tuto reklamu setkala s kritikou jak na Youtube, tak na svých facebookových stránkách, se konkrétně na Facebooku hájí tím, že jde o nadsázku a že v reálu prý řidiči jeho firmy používají handsfree. Soudě podle reakcí uživatelů Facebooku však nikoho příliš nepřesvědčila.

"Jako nadsázku beru hodně věcí, ale záměrné porušování silničních pravidel v reklamě podle mě nemá co dělat," uvedla na facebookových stránkách Emka internetová uživatelka Beáta Teršlová.

"Váš řidič telefonuje za jízdy, když projíždí čtvrtí plnou dětí. Vysype se mu náklad na zem, děti to olížou, a on to naloží a odveze to do výroby, aby to naše děti jedly. Chápu... Nadsázka, zkratka. Asi to v nějakým bodě vypadalo jako dobrej nápad. Já si ale budu pamatovat, že když prošlo tohle vaší kontrolou, tak nechci ani vědět, co prochází vaší výrobou," konstatoval další uživatel Jura Ibl.

Reklama se nelíbí ani dopravnímu expertovi Romanu Budskému, členovi Týmu silniční bezpečnosti, což je značka, pod kterou vykonává své aktivity nezisková organizace Bezpečně na silnicích.

"Tohle úplně popírá veškerou prevenci. My se snažíme upozorňovat lidi, že určité řidičské chování typu telefonování za jízdy je opravdu nebezpečné, a pak přijde reklama, která to naprosto zlehčuje. Komplikuje nám to situaci i při dopravní výchově dětí, kdy se snažíme naučit je zásady bezpečného chování v silničním provozu. Pak uvidí takovouhle reklamu a samozřejmě se ptají: Proč ten pán v televizi nebyl připoutaný? Proč on mohl telefonovat? Nelze se potom divit, že se tato vážná témata zlehčují."

Mercedes předjíždí i v zatáčce

Podzimní kampaň se příliš nevydařila ani českému zastoupení německé automobilky Mercedes-Benz, společnosti Mercedes-Benz Praha. Ta začala inzerovat vozy s pohonem všech čtyř kol Mercedes-Benz 4Matic. A vizuál, který je má propagovat, ukazuje další mimořádně nebezpečné řidičské chování: Předjíždění v zatáčce, do níž není vidět, navíc za deště snižujícího viditelnost a na nepříliš široké silnici, jež se zdá být pokrytá námrazou.

Reklama okamžitě sklidila na Twitteru kritiku ze strany marketingového odborníka a glosátora reklamního dění Viléma Rubeše.

Také firma Mercedes-Benz Praha se hájila na sociálních sítích tím, že jde o nadsázku a že si samozřejmě pro pořízení předmětného snímku pronajala celou silnici v obou směrech, takže žádná nehoda nemohla vzniknout. Sklidila za to ironickou poznámku, zda onen pronájem silnice přidává k prodaným autům jako bonus.

"Předjíždět za špatného počasí v situaci, kdy nevidím, co je v protisměru, je velmi agresivní řidičské chování," glosuje tuto reklamu Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. "Je to řízení ve stylu: Ať se stará ten druhý. Někteří řidiči prémiových aut počítají s tím, že systémy jejich vozu vyřeší problém za ně a že mají auto vybaveno tolika bezpečnostními prvky, že je i při případné kolizi ochrání. Ono je třeba ochrání, ale mohou potkat v protisměru vůz, který tolik vybaven není, a na jejich bezohlednou jízdu doplatí někdo jiný."

Pokud si Mercedes uzavřel pro pořízení reklamního snímku část silnice, měl by to podle Budského uvést přímo v reklamě. "Chápu, že chtějí předvést, s čím vším si jejich auta poradí, ale mají k tomu dodat: V běžném provozu to nezkoušejte, na silnici se tohle nedělá," říká bezpečnostní expert.

České dráhy a sklenička za volantem

Podle ředitele Rady pro reklamu Ladislava Šťastného neobdržela tato rada coby samoregulační orgán českého reklamního průmyslu na spot Emka ani na vizuál Mercedesu zatím žádnou stížnost (což ale může být dáno i tím, že ani jedna z reklam neběží delší dobu). Rada ale za to bude řešit kampaň Českých drah, na kterou stížnost přišla.

Zdroj: Youtube

Také tato kampaň se dotýká nebezpečného chování na silnicích, paradoxně jej ale na rozdíl od výše uvedených reklam neadoruje, ale naopak řidiče nabádá, aby v případě, že chtějí za jízdy stihnout i jinou činnost (dát si kávu, zkontrolovat maily), zvolili raději cestu vlakem. Základ kampaně tvoří reklamní spot s hercem Petrem Stachem.

A proč přišla na tuto kampaň stížnost? Protože vedle bezproblémového spotu ji provází i tisková a billboardová reklama, jejíž vyznění bohužel už tak jednoznačné není.

Ukazuje totiž řidiče za volantem, popíjejícího víno a přikusujícího chlebíček, to vše doprovázené sloganem "Užijte si cestu". A přestože měli tvůrci reklamy na mysli cestu vlakem, z tohoto vizuálu to už zdaleka tak patrné není.

Arbitrážní komise Rady pro reklamu, což je třináctičlenný nezávislý expertní tým, jehož hlavní náplní je posuzovat stížnosti na neetické či neslušné reklamy, se bude stížností na kampaň Českých drah zabývat na svém příštím zasedání. Pokud do té doby obdrží i stížnosti na výše uvedené reklamy Emka nebo Mercedesu, bude řešit i je. Verdikty komise mají jen doporučující charakter, což znamená, že shledá-li komise reklamu neetickou, doporučí zadavateli její stažení. Nemůže ale udílet žádné sankce.