Cestování

Kněz zničil svatého Jiří. Španělé řeší další kauzu "kutilského restaurování"

27. červen 2018 četba na 4 minuty
Přetvořená tvář Svatého Jiří

Přetvořená tvář Svatého Jiří

Foto: Repro Twitter

/ VIDEO / Další případ nepovedeného a neodborného restaurování historického uměleckého díla řeší v těchto dnech Španělsko. Po světově proslulém "přemalování" 120 let staré fresky Ježíše Krista Ecce Homo z roku 2012 se nyní stala objektem zásahu svérázného restaurátora polychromovaná socha svatého Jiří v kostele svatého Michaela ve městě Estella.

FOTOGALERIE

Nepovedené restaurování fresky Ecce Homo před šesti lety vedlo k celosvětové tvorbě internetových memů i k mnoha recesím Nepovedené restaurování fresky Ecce Homo před šesti lety vedlo k celosvětové tvorbě internetových memů i k mnoha recesím Nepovedené restaurování fresky Ecce Homo před šesti lety vedlo k celosvětové tvorbě internetových memů i k mnoha recesím

Vyřezávaná polychromovaná socha pochází ze 16. století a je součástí výzdoby kostela nacházejícího se v historické provincii Navarra na severu Španělska. Socha stárnutím zhnědla a vytratilo se její původní zbarvení. To přimělo faráře kostela svatého Michaela, aby ji nechal znovu nabarvit. K tomuto úkolu bohužel nepřizval odborníka, takže legendární rytíř dostal ostře červeno-šedou zbroj a růžovou pleť, jeho kůň zase svítivě bílé sedlo a rudý postroj. 

Fotografie přemalované sochy začaly být okamžitě opět hojně sdíleny na sociálních sítích, kde stejně jako freska Ecce Homo vyvolaly zejména posměch. To rozlítilo starostu města, v němž se kostel nachází. 

"Estella si dnes nezískává pozornost médií díky svému velkolepému historickému, uměleckému, architektonickému a kulturnímu dědictví, ale kvůli ubožáckým úpravám provedeným na soše ze 16. století, umístěné v jednom z nejimpozantnějších chrámů města," uvedl starosta Koldo Leoz na svém twitterovém účtu. Spolu s rozhněvaným tweetem zveřejnil také fotku novin, které označily "restaurovanou" sochu za "Ecce Homo Navarry". O soše začaly okamžitě vysílat také televizní štáby.

Podle starosty se farář rozhodl obnovit barokní řezbářskou práci bez konzultací s odborníky a bez informování městské rady, a namísto profesionálních restaurátorů najal na tento úkol "akademii řemesel". "Nepochybuji o dobrých úmyslech faráře i osoby zodpovědné za znesvěcení tohoto uměleckého díla použitím nevhodných technik. Nedbalost obou je ale velmi vážná a nedá se omluvit jen dobrými úmysly. Farář měl postupovat podle zákona," cituje rozhněvaného Leoze CNN.

Ten také oznámil, že povolal odborníky, aby zvážili, zda lze napáchanou škodu ještě napravit a uvést sochu zpět do původního stavu.

Média ale také připomínají, že ani zničení původního díla nemusí úplně nutně znamenat špatný konec, přičemž připomínají právě osud často zmiňované fresky Ecce Homo od umělce Eliase Garcíii Martíneze. , Ta byla více než 100 let chloubou kostela v městečku Borja nedaleko Zaragozy, v roce 2012 ji ale nenávratně zničila dvaaosmdesátiletá důchodkyně Cecilia Giménezová, paradoxně v poctivě míněné snaze o její záchranu. Její amatérská přemalba, která byla nepovedená natolik, až lidé začali fresce přezdívat "opičí Kristus", přinesla paradoxně kostelu i městečku obrovský zisk. 

Freska totiž začala přitahovat pozornost tisíců návštěvníků z celého světa. Jen v roce 2012 zavítalo do kostela 57 tisíc turistů, kteří se chtěli s freskou vyfotit. Kostelní nadace proto zavedla do kostela vstupné jedno euro (kolem 25 korun) a současně začala prodávat práva na použití obrázku fresky na nejrůznější upomínkové předměty od lahví vína přes kávové šálky až po trička. Devětačtyřicet procent z výtěžku měla dostávat sama Gimenézová, která je slíbila věnovat na charitu. S přílivem peněz se lidé přestali svérázné restaurátorce smát. Brzy měla v městečku Borja velmi dobře přijatou výstavu vlastních obrazů.