Největší problémy dosavadního systému vzdělávání shrnula Danielle Strachmanová: “Vzdělávací systém je drahý - časově i finančně, navíc existující systém vylučuje příliš mnoho potenciálně skvělých lidí.” A doplnila ji Vivienne Mingová. “Kdybyste vzali veškerý potenciál lidí, které vzdělávací systém vyloučí, celosvětová ekonomika by se výrazně zvýšila.”

Obě vědí, o čem mluví. Strachmanová se věnuje studentům vyhozeným z vysoké školy a daří se jí díky například internetovým kurzům přetvářet je v úspěšné podnikatele. Mingová se snaží neurovědeckým výzkumem pomáhat studentům učit se co možná nejefektivněji a zabývá se i výzkumem chování autistických dětí.

Videosestřih z kongesu SingularityU 2018:

video
Je nám líto, ale vložené video již není dostupné.

Peníze nás nezajímají

Strachmanová připomněla, že základem vzdělávacího systému v USA i u nás je především poslušnost. “Všichni jedou podle jasně napsaného scénáře: vystuduješ, najdeš si práci, oženíš se, splatíš dluh za školné a budeš mít úspěšný život,” uvedla psycholožka vzdělávání. Co když ale někdo z jakéhokoli důvodu právě toto nedokáže naplnit? Mingová se ve své prezentaci pozastavila nad tím, že problémem může být motivace.

“Pracovala jsem s talentovaným klukem, který vyhrál několik desítek šampionátů ve skateboardingu. Jak takového kluka motivovat, když dosáhl všeho? Že ve 40 nebude mít práci ho v 18 nezajímá!” A sama přiznává, že podobné pocity často má velká spousta dnešní mládeže, které se přezdívá mileniálové. “Tyto děti nikdy nebudou motivovat peníze nebo zaměstnanecké bonusy.”

To potvrdila také teprve 25letá podnikatelka Stacey Ferreira. Podle ní takzvaní mileniálové požadují daleko flexibilnější pracovní úvazky. “Zatímco moje matka za celý život měla dohromady 4 zaměstnání, moji vrstevníci jich do 30 vystřídají klidně šest i více. Pracují před vysokou, při ní a také po absolutoriu mají třeba dvě až tři práce najednou,” vysvětluje Ferreira.

Lékem je “Meta-učení”

Současný systém podle Mingové připravuje děti na konkrétní pracovní zařazení, mnohdy i pozici. Když neuspějí, je to pro ně psychicky náročné, stejně tak je pro nevyzrálé osobnosti velmi těžké učinit osudové rozhodnutí v mladém věku a zavřít si tak další možné dveře. To však až na velmi malou část skutečně odborných činností není podle Mingové nutné.

“Namísto výuky konkrétních faktů a postupů by mělo přijít to, čemu říkám “Meta-učení”. Studenti se učí kreativitě, sociálním dovednostem, posiluje se jejich empatie a obecná práce s daty. To jsou věci, které mohou použít ve velkém množství oblastí i konkrétních zaměstnáních,” uvedla Mingová.

Umělá inteligence a budoucnost

Singularity University Czech Summit přivezl do Prahy řadu odborníků, kteří se věnují problematice umělé inteligence a jejího vlivu na společnost. Umělá inteligence a nejmodernější technologie již nyní ovlivňuje medicínu, maloobchod, energetiku či finančnictví. Konference se vedle celosvětově uznávaných speakerů, kteří pracovali pro největší technologické firmy světa, účastní také přední osobnosti českého byznysu a vědy.