Rozhovory

Programový šéf Serial Killer: Seriály už nejsou jednorázové spotřební zboží

2. květen 2018 četba na 20 minut
Jiří Flígl (*1981) vystudoval Vyšší odbornou školu publicistiky a během následného studia filmové historie a teorie se skrze svůj tehdejší a dodnes přetrvávající zájem o asijské kinematografie dostal k práci pro filmové festivaly.

Jiří Flígl (*1981) vystudoval Vyšší odbornou školu publicistiky a během následného studia filmové historie a teorie se skrze svůj tehdejší a dodnes přetrvávající zájem o asijské kinematografie dostal k práci pro filmové festivaly.

Foto: Jiří Flígl

/ROZHOVOR/ V Brně startuje první ročník nezvyklého festivalu. Podobná akce u nás nemá obdoby. Jmenuje se Serial Killer a předmětem jejího zájmu jsou televizní seriály, jeden z velkých fenoménů zábavy moderního věku. Proč si ambiciózní přehlídka nejlepší evropské seriálové tvorby vybrala právě Brno? Jak se seriály staly celospolečenským konverzačním tématem? Nejen na tyto otázky odpověděl bývalý dramaturg České televize a programový ředitel Serial Killer Jiří Flígl.

FOTOGALERIE

Alternativní Gogol na festivalu TV a online seriálů Serial Killer 2018. Třídílná ruská fantasy/horor série vypráví příběh Gogola tak, jak ho neznáte. Na festivalu Serial Killer 2018 proběhne premiéra českého seriálu: MOST! Nejúspěšnější polský seriál Belfer na festivalu Serial Killer 2018

Festival startuje dnes odpoledne a do jeho začátku zbývají poslední hodiny. Nervózní?

Rozhodně ano. Tenhle projekt je určitě náročný. Nic na podobné téma a v podobném rozsahu se tady v rámci festivalů či audiovize nezakládalo už mnoho let. A to samozřejmě klade na mě i na všechny ostatní velké nároky a žádá si to velké vypětí. Jo, nervózní určitě.

Je vůbec možné zorganizovat pilotní ročník festivalu tak, aby přitom jeho tvůrci nezešedivěli?

Tak čistě teoreticky určitě ano, máte-li dost času a vše je dokonale připravené. V našem případě, pravda, by to v daném ohledu mohlo být určitě lepší, ale stejně tak je pravda, že na Serial Killer dělá celá řada velmi dobrých lidí. S festivalovým prostředím se potýkám roky, díky zaměstnaní v audiovizi už jsem ledacos zažil a musím říct, že tohle mě velmi mile překvapilo. Hlavně díky nim to nakonec všechno dopadne dobře a věřím, že i mnohem líp než jen dobře.

Co by pro podobnou akci, která jde do prvního, klíčového ročníku, byla opravdová tragédie?

Kdyby nikdo nepřišel. A pak samozřejmě můžeme vršit katastrofické scénáře, v nichž se nepovede tamhleto a tohle a ubijí nás technické zádrhely. Přinejmenším po technické stránce to ale momentálně vypadá velmi dobře. Máme odborníky, máme zázemí kina Scala, kde mají s podobnými akcemi hodně zkušeností a hodně nám vycházejí vstříc. A to lze vlastně říct o celém Brnu. Podobnou událost město i jeho obyvatelé zjevně chtějí a podpora ze strany institucí i jednotlivců a dobrovolníků je enormní.

V současné době se třeba i zásluhou vysokorozpočtové quality TV blíží seriálová produkce k momentu, v němž by mohla přinejmenším dorovnat význam celovečerní kinematografie. Proč? Jak je to možné?

Celý fenomén quality TV (pozn. red.: seriály spadající do quality TV vznikají za nadstandardních finančních podmínek a jejich cílem je splňovat ty nejvyšší nároky jak po stránce technické, tak po stránce umělecké) je vlastně marketingový produkt. Velmi úspěšný k tomu. A propagovaný. I to následně zapříčinilo, že z televizních seriálů, do té doby vnímaných hlavně jako jednorázové spotřební zboží, se stal jeden z klíčových způsobů trávení volného času.

Obsah seriálů se stal společenským tématem. A momentálně tato evoluce dospěla do fáze, v níž jsou některé seriály dokonce očekávanější než filmové blockbustery. Některé, samozřejmě ne všechny. Seriálům se ale každopádně podařilo rozpohybovat velké pole diváků a udělat z nich nadšené fanoušky, kteří se aktivně berou o svoji zábavu a pídí se, co se děje kolem jejich oblíbeného titulu.

PŘEDCHOZÍ ČÁST
Část 1/4
DALŠÍ ČÁST