Zatím nejoceňovanější českou kampaní je na festivalu Cannes Lions reklamí kampaň časopisu Reportér, kterou vytvořila agentura Young & Rubicam Prague. Kampaň, znázorňující lidi, kteří se díky četbě Reportéra dokážou "vydat proti proudu" získala v několika různých kategoriích stříbro a dva bronzy.

Oceněna byla i kampaň téže agentury pro projekt Paměť národa obecně prospěšné společnosti Post Bellum, která se zabývá zaznamenáváním a archivací vzpomínek pamětníků významných historických událostí.

Její loňský reklamní spot, který byl inspirován skutečný životním příběhem Karla Brhela, partyzána a účastníka bojů u Dunkerque, a upozorňoval na Den válečných veteránů, získal v Cannes bronz v kategorii oceňující filmovou zručnost. Spot vyrobila produkční společnost Bistro Films, režíroval ho Marek Partys a podílely se na něm i postprodukční společnosti Studio Bang a Studio Beep.

Zdroj: Youtube

Další bronz získala kampaň takzvané aktivační agentury Geometry Prague, a to za svou kampaň "Touching Masterpieces" ("dotýkání se uměleckých děl"), s níž se už stala i absolutním vítězem 13. ročníku České ceny za Public Relations.

Projekt, který agentura vytvořila ve spolupráci s Nadací Leontýnka pro společnost Neurodigital Technologies a zmíněnou nadaci, si kladl za cíl zpřístupnit nevidomým zásadní umělecká díla, konkrétně sochy, pomocí virtuální reality, speciálního softwaru a takzvaných haptických rukavic. Zjednodušeně řečeno šlo o to, že nevidomý se ve virtuální realitě dotkl rukavicemi 3D modelu sochy a rukavice mu zprostředkovaly její detaily pomocí vibrací. Každá rukavice totiž obsahovala řadu deseti vibračních dotykových bodů, takzvaných aktuátorů, a dále tracker, jehož polohu snímaly speciální kamery. Když počítač vyhodnotil tuto polohu tak, že se nevidomý ve virtuální realitě dochy dotkl, vyslal do aktuátorů signál, a ty se rozvibrovaly.

Zdroj: Youtube
Zdroj: Youtube

"Festivaly kreativity a lidi, kteří se na nich scházejí, spojuje idealismus a motivace vést komunikaci značek tak, aby přispívala k pozitivním změnám ve společnosti, otevírala důležitá témata, probouzela z letargie. Při hlasování o cenách obvykle vidíte neředěný výběr takovýchto projektů, kampaní, které ve společnosti zanechaly nesmazatelnou stopu, některé trvalou," napsala na svém facebookovém profilu Tereza Svěráková, kreativní ředitelka agentury Young & Rubicam, která na festivalu působila jako porotkyně kategorie Industry Craft Lions, posuzující zjednodušeně řečeno zručnost a řemeslnou kvalitu prací.

Svěráková přitom nebyla jedinou představitelkou české reklamy, zastupenou v některé z festivalových porot. V kategorii Brand Experience & Activation (aktivace a zkušenost značek) zasedl v porotě kreativní ředitel agentury DDB Prague Radouane Hadj Moussa a v porotě porotě Direct Lions, posuzující přímý marketing, Klara Palmerová z agentury McCann Prague.

"Festivaly nastavují laťku, ke které bychom měli, pokud tento obor bereme vážně, směřovat... V Česku nemáme nouzi o talenty, rodí se tu spousta dobrých nápadů, umíme improvizovat a kulturně máme z čeho čerpat. Bohužel se nám ale často nedaří dát dobrým myšlenkám současnou vizuální podobu, odvyprávět je nečekaným způsobem tak, aby obstály v mezinárodní konkurenci. Přitom by stačila jednoduchá věc: věnovat větší pozornost festivalovým vítězům a zajímat se, jak nejlepší projekty vznikly," napsala ještě Tereza Svěráková.

Práce v Cannes hodnotí celkem 413 porotců z padesáti zemí. Festival končí v sobotu, výčet ocenění proto zatím nemusí být úplný.