Inspirace

Zpřístupňují nevidomým umělecká díla. Získali za to Českou cenu za PR

19. červen 2018 četba na 5 minut
Projekt Touching Masterpieces zprostředkovává nevidomým zážitek z uměleckých děl

Projekt Touching Masterpieces zprostředkovává nevidomým zážitek z uměleckých děl

Foto: Repro Youtube

/ VIDEO / Absolutním vítězem 13. ročníku České ceny za Public Relations se stal projekt "Touching Masterpieces" ("dotýkání se uměleckých děl"). Jeho cílem bylo zpřístupnit nevidomým zásadní umělecká díla pomocí moderních technologií. Cenu za přínos oboru Public Relations si odnesl Michal Donath, titul Mluvčí roku 2018 získala Jitka Němečková ze společnosti Plzeňský Prazdroj. Soutěž pořádá Asociace PR agentur.

Projekt Touching Masterpieces vznikl spojením virtuální reality, speciálního softwaru a takzvaných haptických rukavic. To jsou rukavice, které pomocí vibrací a 3D modelu uměleckého díla zprostředkují nevidomým zážitek z jeho dotyku. Každá rukavice obsahuje řadu deseti vibračních dotykových bodů, takzvaných aktuátorů, a dále tracker, jehož polohu snímají speciální kamery. Když počítač vyhodnotí tuto polohu tak, že se nevidomý ve virtuální realitě právě dotkl sochy, vyšle do aktuátorů signál, a ty zareagují vibrací. Nevidomý tak může cítit i velmi jemné detaily.

Projekt vytvořila agentura Geometry Prague ve spolupráci s Nadací Leontýnka pro společnost Neurodigital Technologies a zmíněnou nadaci. Kromě ceny pro absolutního vítěze získal i první místo v kategoriích Technologie a IT a Akce a události, druhé místo v kategorii společenská odpovědnost a filantropie a třetí místo v přeshraničních projektech. Vítězství si vydobyl v konkurenci dalších 133 soutěžících, kteří podali celkem 250 přihlášek do 22 kategorií.

FOTOGALERIE

Michal Donath (vpravo) s předsedou Výkonné rady české Asociace public relations agentur Janem Kučmášem Mluvčí roku se stala Jitka Němečková z Plzeňského prazdroje (uprostřed) Slavnostní galavečer České ceny za PR proběhl v pražském City Tower

Ocenění za přínos oboru Public Relations udělila APRA Michalu Donathovi. Ten se do dějin českého PR zapsal zejména několikaletou bitvou o televizi Nova, kterou sváděl investor, americká televize CME Ronalda Laudera, s ředitelem televize a držitelem vysílací licence Vladimírem Železným. Donath byl v tomto sporu mluvčím strany CME, která také nakonec zvítězila, byť kontroverzně - spor vyústil ve tři mezinárodní arbitráže (mezi CME a Českou republikou, mezi Ronaldem Lauderem a Českou republikou a mezi CME a Vladimírem Železným), kde CME dvě arbitráže vyhrála, zejména tu stěžejní s českým státem. Česko jí proto muselo zaplatit dohromady 10,7 miliardy korun a to včetně nákladu na soudní řízení. Rozhodnutí této arbitráže však bylo později podrobeno ostré mezinárodní kritice kvůli tomu, že arbitři vycházeli z padělaných dokumentů. 

Podle člena Výkonné rady Asociace PR agentur (APRA) Radka Vítka se Donathovo jméno stalo symbolem krizové komunikace a on sám jedním z průkopníků moderního PR u nás.

Největší novinkou letošního ročníku České ceny za PR se stala podle dalšího člena Výkonné rady APRA Patrika Schobera "reinkarnace" soutěže Mluvčí roku a její zařazení na program slavnostního večera. Tento titul, jenž udílejí oborové organizace APRA a PR Klub, letos získala Jitka Němečková z Plzeňského Prazdroje. Porota ji vybrala z pěti finalistů, jimiž kromě ní byli Lucie Dosedělová, mluvčí Ústeckého kraje, Jiří Fröhlich, mluvčí České obchodní inspekce, Martin Kavka, mluvčí Hasičského záchranného sboru hlavního města Prahy a Michaela Lagronová, mluvčí ministerstva zahraničí.

Porota této soutěže udělila také zvláštní poděkování Vendule Matějů, mluvčí Hasičského záchranného sboru Jihočeského kraje, za záchranu lidského života. Ta se totiž před třemi lety ocitla v situaci, kdy její soused zkolaboval s infarktem, a spolu se svým kamarádem ho resuscitací udržela při životě až do příjezdu zdravotnické záchranné služby.

Kromě hlavních cen byla v soutěži Česká cena za PR udělena i tři Zvláštní ocenění. V kategorii Společenská odpovědnost a filantropie je získal projekt Embéčko paní velvyslankyně za taktický přístup a kreativitu. Šlo o to, že bývalá britská velvyslankyně Jan Thompsonová vydražila u příležitosti svého odchodu z Prahy své ikonické "embéčko" za 610 tisíc korun a celý výtěžek věnovala domovům Sue Ryder.

V kategorii Státní správa, veřejný a neziskový sektor uspěl projekt Poznej Příbram (město Příbram) za příkladný přístup k propagaci města.

V kategorii Zábava a sport obdržel Zvláštní ocenění projekt 10 let českého ragby za dlouhodobý přístup ke komunikaci. Projekt zpracovala agentura PR. Konektor pro Českou ragbyovou unii.

Z PR agentur bodovala nejvíce AMI Communications s devíti oceněními, těsně následovaná Ogilvy PR s osmi a Bizon & Rose s šesti umístěními. O čtvrté místo se podělily se čtyřmi oceněními agentury AC&C a PR.Konektor.

K nejvíce obsazeným kategoriím letošního ročníku patřily Business to Consumer (30 projektů), Společenská odpovědnost a filantropie (27 projektů) a Akce a události (25 projektů). Projekty hodnotilo ve třech kolech celkem sedm komisí složených z odborníků na PR a komunikaci z agentur, firem a státních a neziskových organizací. 

Slavnostní galavečer, jehož se zúčastnilo kolem 300 odborníků na PR a komunikaci, proběhl v Erbia Congress Centru ve 27. patře pražského City Tower, provázel jím Ondřej Hejma.