Nečekaný nález astronomů, v prstenci kolem mladé hvězdy objevili jedlou sůl

16. únor 2019 četba na 2 minuty
Dvě z antén ALMA.

Foto: CC BY 4.0: Iztok Bončina/ESO/wikimedia.org

Tým astronomů zjistil pomocí soustavy radioteleskopů ALMA u velmi mladé hvězdy Orion Source I něco zcela nečekaného. V jejím protoplanetárním disku objevil obyčejnou kuchyňskou sůl neboli chlorid sodný. Podle odhadů se zde nachází stejné množství soli jako ve všech pozemských oceánech dohromady.

FOTOGALERIE

Součástí Orionova komplexu je také Mlhovina v Orionu. Vizualizace Atakamské velké milimetrové anténní soustavy (ALMA). Část antén ALMA.

Nalezení různých solí v blízkosti vesmírných objektů sice není nic nového, již dříve byly pozorovány v atmosférách starých umírajících hvězd, ale toto je poprvé, co astronomové objevili jejich přítomnost u zcela nové hvězdy.

„Je úžasné tam ty molekuly vidět,“ řekl Adam Ginsburg z americké National Radio Astronomy Observatory (NRAO) v Socorru, který spolu se svými kolegy oblaka soli objevil. „Vzhledem k tomu, že jsme tyto sloučeniny dříve viděli jen v rozložených vnějších vrstvách umírajících hvězd, nevíme, co náš nový objev znamená. Povaha detekce však ukazuje, že prostředí kolem této hvězdy je velmi neobvyklé,“ dodal.

„Když se podíváme na informace získané z radioteleskopů ALMA, vidíme kolem 60 různých přechodů neboli unikátních otisků molekul, jako jsou chlorid sodný a chlorid draselný, které pocházejí z protoplanetárního disku,“ uvedl spoluautor Brett McGuire, výzkumník NRAO v Charlottesville ve Virginii. „Je to šokující i vzrušující zároveň,“ zdůraznil.

Zrodila se před pouhými pěti stoletími

Orion Source I, která se nachází ve vzdálenosti 1500 světelných let od Země a váží zhruba jako 15 Sluncí, je z vesmírného hlediska hvězdný novorozenec. Teprve před 550 lety ji gravitační síly vymrštily z Orionova komplexu, hvězdné porodnice, jejímž jádrem je dobře známá Mlhovina v Orionu.

„Je možné, že pevná zrnka soli vznikly při odpaření rázovými vlnami, když byla hvězda náhle zrychlena v důsledku těsného setkání nebo kolize s jinou hvězdou,“ nabídl možnou hypotézu John Bally z Coloradské univerzity, který je spoluautorem studie.